Huize Boslust

Tags

, ,

Zaterdag 26 september 2020 huize Boslust mogen bezoeken. Het voormalige Jezuïetenklooster dat gebouwd is van 1893-1895 door de Sociëteit van Jezus, die vanwege de Kulturkampf uit Duitsland verdreven was. Architect was H.J. Hürth. Hier vestigde zich het Ignatiuscollege voor de Duitse jezuïeten. In 1911 werd nog een vleugel en een bibliotheek aangebouwd. Er ontstond een imposant E-vormig complex met centraal een neogotische kapel met vieringtoren. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden de jezuïeten opnieuw verdreven, nu door de Gestapo, en in 1943 werd de kapel door de bezetter opgeblazen. In 1942 vestigde de bezetter een nationaalsocialistische Reichsschule in het gebouw. De kostbaarste boeken waren in veiligheid gebracht en na de bezetting vonden de jezuïten de rest van de bibliotheek vrijwel ongeschonden terug. Van 1948-1961 stond het gebouw leeg, waarna de Zusters Franciscanessen van Sint-Jozef het gebouw betrokken en er een bejaardenoord vestigden onder de naam: Huize Boslust. Van 1962-1964 werd ter vervanging van de in de bezettingstijd vernielde kapel een nieuwe gebouwd met geld van de Duitse schadevergoedingsregeling. Sinds 1985 staat het klooster leeg.

Excursie Curfsgroeve

Tags

,

Op zaterdag 19 september deelgenomen aan een excursie georganiseerd door Stichting het Limburgs Landschap. Een groot deel van de Curfsgroeve is door haar bijzondere natuurwaarden en de begrazing met Nederlandse landgeiten afgesloten voor het publiek. Tijdens de excursie konden we dit deel van de groeve bezoeken met een gids van Stichting het Limburgs Landschap. Vroeger ben ik vaker fossielen gaan zoeken in de Curfsgroeve. Met mijn fiets ging ik dan door de gang waar ook de vrachtauto’s door reden. Het was fijn om er weer eens door te lopen.

Faces of Reggae

De expositie “dwaaldromen” is uitgebreid met foto’s van faces of Reggae. Gemaakt of het Reggae festival “reggae Geel”. Muziek verbind! Huidskleur of geaardheid maken geen verschil. De mooie sfeer van verbroedering op dit festival heb ik proberen vast te leggen. Deze foto’s zijn ook geëxposeerd op Reggae Geel 2019. Helaas is Reggae Geel 2020 afgelast.. De foto’s zijn te zien op de beneden verdieping van het erfgoedhuis aan de Markt 38 in Meerssen. Op de eerste verdieping is de expositie “dwaaldromen” te zien tot 31 augustus 2020.